Zpět

K parkovacím zónám

Přidáno 19. 4. 2016
Parkovací zóny se staly velkým tématem. Jedni občané se jich nemohou dočkat, vidí v nich vyřešení všech problémů s parkováním, druzí jim nemohou přijít na jméno.
Jsem rád, že naše městská část se této problematice velmi věnuje a na veřejných setkáních dává možnost vysvětlovat otázky kolem parkovacích zón nejen odborníkům, ale i přímo těm, kterých se to dotýká nejvíce – tedy široké veřejnosti.

  Možná se některých dotknu, ale osobně vidím zavádění těchto zón jako veliký problém, který přitom situaci nemůže vyřešit. Pouze přesune problémy s parkováním jinam. Navíc mi to připadá i jako dosti sobecké řešení. Veškerá vina za problémy s parkováním se jednoznačně hází na mimopražské řidiče. Skutečně aut těchto řidičů (nejen) v Praze 6 je mnoho. Ale jsou to skutečně oni, kdo mohou za to, že těžko hledám místo k parkování? Mohou za tento problém tito lidé, kteří do Prahy jezdí za prací, protože u nich dostatek pracovních míst není, a kteří prostě NEMAJÍ JINOU MOŽNOST, KDE ZAPARKOVAT? Nebo je viníkem spíš ten, kdo přes mnohé připravované projekty nevybudoval dostatek záchytných parkovišť? Kdo prodal nebo umožnil zastavět místa, která byla vytipována k budování těchto parkovišť?

  M. j. podle slov p. starosty v Praze 6 není ŽÁDNÉ záchytné parkoviště. Myslíme si, že všichni přestanou do Prahy jezdit? To pochopitelně nepřipadá v úvahu. Jednoznačně budou jezdit dál, pouze budou parkovat jinde, a jak jsem již naznačil, problém se pouze přesune jinam. To pak budeme zóny stále rozšiřovat dál a dál?

  Trochu se obávám, že většina z těch, kteří po zónách nejhlasitěji volají, bude zklamána. Zkušenosti z obvodů, které zóny zavedly již dříve, o tom vypovídají. Ano, ze začátku to trochu pomohlo, přibyla volná místa. Ale postupem času končí stále více a více drobných prodejniček a provozoven, protože u nich nelze zaparkovat, a tak logicky přestávají být zajímavými. Navíc ani parkovací zóny nemohou zajistit, že skutečně budu moci parkovat u svého domu.

  Druhým problémem je, že zóny se mají rozrůst po celé Praze, tedy logicky začnou mít velké problémy i ti, kteří autem jezdí do práce, vozí děti do škol, školek, či různých kroužků. Kteří vozí nákupy třeba svým starým rodičům. Řemeslníci nebudou mít kde zastavit. A do čeho se asi promítne jejich parkovné? Podobných problémů nastane zřejmě velké množství.

  Dalším negativem je skutečnost, že parkování si budou prakticky muset zaplatit i ti, jichž se zóny zatím přímo netýkají, ale kteří se bez toho vlastně na mnoho míst nedostanou.

  Obávám se, že celá situace kolem zavádění zón tedy problém parkování neřeší, pouze vybírání parkovného pomůže zlepšovat rozpočet radnic. Jediné řešení podle mého názoru je co nejrychlejší vyhledávání a budování parkovacích míst – např. záchytná parkoviště P+R a další. Zde bych možná mohl zmínit i tzv. chodníkový program. Na první pohled velmi pěkná věc. Ale i díky němu parkovací místa ubyla, případně se nevyužila možnost je vybudovat. Mnohde se např. dostatečně široké chodníky přímo nabízely k možnosti při malé úpravě změnit podélné parkování na příčné. Způsob řešení „ostrůvků“ kolem stromů (např. Čkalova ul.) je také dosti podivný a několik parkovacích míst opět ubylo.

Jan Bartůšek